full screen background image

En titt i backspegeln

 
Det är redan en bit in i augusti och det känns som om tiden bara går fortare och fortare. Jag förstår inte vad som händer! 
Hur som helst: Jag har köpt en cykel i sommar. Önskar bara att jag cyklat mera än vad jag gjort, men man kan ju bättra sig.
 
Det märkliga var att jag fick tillbaka så många barndomsminnen när jag har cyklat. En hund och en prästkrage förde mig omkring 50 år bakåt i tiden... Det var som att titta i backspegeln.
 
En kvinna kom gående med sin hund på grusvägen där jag cyklade. Och det var väl inte så märkvärdigt, jag som ofta möter hundägare på mina promenader. Men, jag cyklade den här gången...
Jag blev påmind om den isande kyla och fruktan som jag upplevde som barn när en stor schäfer jagade mig. Jag hade plockat liljekonvaljer i en backe, när hunden upptäckte mig. Och jag slängde mig på cyklen med hunden jagande och skällande bakom mig. Ojoj, vad det gick undan!
 
Så cyklade ja vidare på min nya vita cykel, och såg fullt med prästkragar längs med vägen. 
Som barn lekte vi ofta med dessa blommor för att se om vi skulle bli gifta. De vita kronbladen plockades varsamt bort medans vi sa "gift, ogift, gift, ogift..." Det gällde att få "gift" på det sista bladet.
På badstranden var det ofta en tråd från en filt eller badlakan som sysselsatte oss. Vi snurrade tråden runt fingret för att få veta första bokstaven på den vi skulle gifta oss med. A, B, C, D, E...
 
Jag fortsätter reflektera utifrån det jag ser och upplever, och samtidigt tittar jag bakåt i backspegeln.
 
Det är konferenstider och vi ser alla åldrar blandas. Jag lägger märke till en liten pojke i 8-9 års ålder. Han har som många andra barn sin iPad med sig och lurar i öronen för att inte störa.
Det är fullt tryck i lokalen och alla kan vara med i lovsången när texterna rullas upp. Efter en stund är det så dags för Ulf Christiansson - och ingen är oberörd! Pojken fortsätter titta på sin Ipad, helt omedveten om vad som händer i lokalen. Och bibelorden kommer upp på skärmarna.
 
ALLT är så långt ifrån hur det var, när jag var i den åldern - och jag tittar återigen i backspegeln.
Min "aktivitet" på mötet, var att leta rätt på vilken sång vi skulle sjunga ur Segertoner. Pastorn sa ett nummer, och man måste vara allert så man inte missade det. Och man sjöng vers på vers... Sedan var det kollekt och man hade sina slantar med sig, och därefter var det dax för predikan.
I mammas bruna bibel försökte jag hitta dagens text. Nu började det bli långtråkigt, och man väntade och väntade att predikan skulle ta slut. För att orka en liten stund till fick man en Tulo, eller ännu bättre en vit Läkerol.
Kanske man fick tillåtelse att gå på toaletten...
 
Vad tog vi med oss in i framtiden från vår barndom, och vad ger vi nästa generation för verktyg in i vuxenlivet?
 
Vi kan bära med oss händelser och upplevelser som vi en gång inte rådde på, och där fruktan och oro nu kan ha funnit en boningsplats. I leken kan verklighetsflykten fått det utrymme, som trängt undan sann vägledning och korrigering, för att i värsta fall uppenbara sig som krossade drömmar. Vår "iPad" som spelar upp gamla minnen och föreställningar och hindrar oss att se och ta in det som händer här och nu.
 
Men hur ska jag nu resonera kring "tråkiga" möten som barn kan uppleva det? Och kanske inte bara barn...
Vi får konstatera att vi lever i en tid där underhållningsmentaliteten är en självklar del av tidsandan, OCH det är något som Guds Ord varnar för!
 
 🔹🔷🔹
Det ska du veta att i de sista dagarna 
skall det komma svåra tider.
Människorna skall älska njutning
i stället för Gud
och ha ett sken av gudsfruktan
men förneka dess kraft.
Håll dig borta från dem!
2Tim. 3:1,4-5
🔷 
 
Vänj den unge vid den väg han bör vandra... 
Jodå, jag vet vilket dilemma detta är. 
Inte alls så enkelt. Nästan omöjligt.
Kan man tycka.
Man blir uppgiven - nästan.
Orkar man verkligen ta tag i detta?
Men alla andra..? Hur ska man göra nu då?
 
Det finns en biblisk backspegel som för oss till sanningar och grundbultar vi inte får tappa och förlora. Kanske som vi till och med måste återerövra! Det är mycket i vår tid som påminner om hur det var för Israels barn en gång i tiden, innan de kom i fångenskap. Vi har en egenskap att vilja plocka ut russinen ur kakan, alla välsignelser och talet om en underbar framtid,  men det finns mycket annat också som talar till oss i vår tid - om vi vill och vågar lyssna.
 
Tio av Israels stammar fick på 700-talet f. Kr. uppleva hur assyrierna kom och erövrade dem, för att föra bort dem som fångar till Babylon. Tvåhundra år senare kom babylonierna och tog de resterande två stammarna, Juda och Benjamin. De hade fått en nådatid som krävde omvändelse och bättring, men man lyssnade inte.
 
Amos ropar - i vår tid! 
Backspegeln visar en tid för länge sedan - som i sin tur har en spegel in i framtiden...
Amos talade till ett folk fylld av självsäkerhet, egenrättfärgighet och brist på gudsfruktan.
Där är vi nu!
 
Eleonora Lahti
 

Veckans bloggare:
Eleonora Lahti

 
 
Marie Lönngren Sonesson
 
Marie Lönngren Sonesson
Tidigare inlägg från

Marie Lönngren: Tillbedjan

by Radio Tio | aug 20, 2014

Joh 4: 19-26
Kvinnan sade:" Herre, jag märker att du är en profet. Våra fäder har tillbett på detta berg, och ni säger att den plats där man ska tillbe finns i Jerusalem. Jesus svarade: " Tro mig kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni ska tillbe Fadern. Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer ifrån judarna!! Men den tid kommer, ja den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning. Kvinnan sade till honom : "Jag vet att Messias skall komma, han som kallas Kristus. När han kommer skall han förkunna allt för oss"Jesus sade till henne:" Det är jag, den som talar med dig "

Sen från Lukas 13 :31-35
Här befinner sig Jesus i trakten av Jerusalem. Just då kom några fariseer fram och sade till honom: " Gå härifrån och lämna den här platsen för Herodes vill döda dig!" Jesus svarade dem: Gå och säg till den räven: Se, jag driver ut onda andar och botar sjuka idag och imorgon och i övermorgon måste jag vandra vidare. Ty en profet kan inte dödas någon annan stans än i Jerusalem. Jerusalem, Jerusalem du som dödar profeterna och stenar dem som är sända till dig! Hur ofta hade jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Och nu säger han något viktigt: "Se ert hus lämnas nu åt er själva. Jag säger er:" Ni kommer se mig först när ni säger :Välsignad är han som kommer i Herrens namn"

1 Petrus 2:4-9
Kom till Honom, den levande stenen, som visserligen är förkastad av människor men är utvald och dyrbar inför Gud. Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett prästerskap, som skall frambära andliga offer som Gud, tack vare Jesus Kristus, tar emot med glädje. Det står nämligen i skriften: Se jag lägger i Sion en utvald , dyrbar hörnsten, och den som tror på honom den skall aldrig komma på skam!! För er som tror är den alltså dyrbar men för dem som inte tror har den sten som byggnadsarbetarna kastade bort, blivit en hörnsten, en stötesten och en klippa till fall. De stöter emot den därför att de inte lyder ordet. Så var också bestämt om dem. Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni ska förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus.

1 Kor 6:12-20 :
"Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig ,men jag ska inte låta något ta makten över mig. Maten är till för magen och magen för maten, och båda ska Gud göra slut på. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren för kroppen. Gud har uppväckt Herren, och genom sin makt skall han också uppväcka oss. Vet ni inte att era kroppar är Kristi lemmar? Skall jag ta Kristi lemmar och göra dem till en skökas lemmar? Nej naturligtvis inte! Eller vet ni inte att den som förenar sig med en sköka är en kropp med henne? Det heter; De två ska bli ett kött. Men den som är förenad med Herren är en ande med honom. Fly bort ifrån otukten! All annan synd som en människa begår är utanför kroppen, men den otuktige syndar mot sin kropp. "Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt Den Helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva " Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp! "

Summan av det som Jesus säger i de två första texterna är att det i den tid som kommer inte kommer finnas någon speciell plats, en byggnad eller ett tempel där den treenige Guden kommer att finnas i och där vi männisskor ska tillbe. Det tempel som kommer byggas i denna tiden är inte gjort av verkliga stenar. Stenarna det är vi! Huset är ett andligt hus! Församlingen är en andlig byggnad som vi bygger som det står i 1 Petrus 2:5 när vi frambär andliga offer = när vi prisar lovar och tillber Gud. Då bygger vi en tron där han kan komma.
Detta är vad tillbedjan i ande och sanning är! Det är den byggnad, det andliga tempel, den tron vi bygger i anden när vi sjunger lovsånger och tillbeder Fadern, Sonen och Den Helige Ande i tro från våra hjärta! Precis som Jesus säger: Gud är inte på någon speciell plats nu i det nya förbundet!! Han är ande och de som tillber honom ska tillbe honom i ande och sanning. Gud är alltså på alla platser där han tillbeds i ande och sanning!! Men det allra viktigaste står i det sista bibelavsnittet jag skrivit här. Vi, du och jag som är troende, är ett TEMPEL ÅT DEN HELIGE ANDE ! Alltså överallt där vi är där är Gud

Leave a comment