full screen background image

Vi talar nästan inte om det...

Jag vet knappt var jag ska börja...😧
Denna julledighet har varit stunder av att leta, gräva, försöka förstå och upptäcka. Och jag blir så frustrerad när jag inte ser eller uppfattar allt som jag vill få tag på! Jag har inget behov av filmer och serier för att kunna roa mig. 
ALLT jag längtar efter är att få del av det Guds Ande vill leverera till sitt folk i denna tid. Jag vill kunna lyssna, ta in och omsätta det.
Våra ögon och öron är viktiga kanaler in i våra liv. Det är bl.a. de som hjälper till att bygga upp eller riva ner det Gudsrike vi har inom oss. Våra hjärtan och tankar behöver ett beskydd i denna tid, och det kan vi inte ta lätt på. 
 
Antikrist ande är i full verksamhet - och det kommer att tillta under 2018. Om vi inte är beredda och förstår tidens olika tecken, kommer vi att ha svårt att navigera framöver. 
 
Jag ber Gud om en desperat hunger mitt ibland oss som kristna, och en noggranhet att inte bli bedragen i denna tid. Att vi ska kunna läsa och förstå Guds Ord på ett klarare sätt, för Gud själv har lovat att uppenbarelsen kring Ordet ska öka i den yttersta tiden - om vi läser...
Finns vi då där för att få tag på det, eller är vi fortfarane i stadiet av att göra som vi alltid har gjort och levt? Kan vi tänka oss att göra de förändringar som behövs?
 
Detta skriver jag till er 
med tanke på dem som försöker leda er vilse.
Vad er beträffar, så förblir i er den smörjelse 
som ni har tagit emot av honom, 
och ni behöver inte någon som undervisar er, 
utan vad hans smörjelse lär er om allting 
är sanning och inte lögn.
Förbli i honom som den har lärt er.
1 Joh.2:26-27
 
Det finns något som vi alla kan få del av. Det är smörjelsen från Gud själv, den helige Andes vägledning, som är unik och tillgänglig för var och en av oss. Då kan vi inte slå oss till ro och tro att andra är våra guider i livet, för i detta avsnitt skrev Johannes just specifikt om Antikrist och antikrister...
Daniel skriver:
 
Dem som har kränkt förbundet 
skall han med smickrande ord locka till avfall,
men de av foket som känner sin Gud
skall stå fasta och hålla ut. 
De förståndiga bland folket ska ge många insikt...
Daniel 11:32-33
 
Det är som om vi kristna som tror på detta har tappat målföret. 
 
William Booth sa på sin tid på 1800-talet, om framtiden och dess faror:
 
"Religion utan den Helige Ande,
kristenhet utan Kristus, 
förlåtelse utan ånger,
frälsning utan pånyttfödelse
politik utan Gud
och himmel utan helvete."
 
Vi har ett och annat att stå upp för och försvara.
 
/Eleonora Lahti

Veckans bloggare:
Eleonora Lahti

 
 
Marie Lönngren Sonesson
 
Marie Lönngren Sonesson
Tidigare inlägg från

Eva Marklund: Jesus han är svaret

by Radio Tio | feb 16, 2015

I början av 2015 lämnade en av våra mest kära musiker och låtskrivare jorden och flyttade till himlen Andrae' Crouch. Han satte spår genom sina fantastiska sånger. Budskapet är rakt och innehållet centrerat på evangeliets kärna. Jesuskärlek, omvändelse, tro och förtröstan. Andrae Crouchs sångskatt är en stor välsignelse. Sånger vi kommer att leva med för all framtid.

En av de sånger Andrae Crouch välsignade oss med är "Jesus han är svaret för vår värld idag, och Han har makt att göra under än idag.” Sången har några år på nacken men jag sjunger den fortfarande ibland. Varje gång jag sjunger den sången flammar hoppet upp i mitt hjärta och förväntan stärks inom mig.

Drömmer att Jesus skall bli känd och trodd får nytt bränsle. Plötsligt ser jag i ett nytt ljus att Jesus är den ende som kan rädda och förvandla människor, städer och länder. Tänk att några ord i en enkel sång kan väcka upp så mycket i en människa.

Sångerna som lyfter upp Jesus är viktiga. Hebr 12:2-3 talar om att det är viktigt att hålla blicken fäst vid Jesus så att vi ” inte tröttnar och tappar modet”. Jesus är och kommer alltid att vara centralgestalten. Han är ditt och mitt svar och din och min lösning. Han är lösningen för alla. Därför att han han dött en gång för alla och öppnat en väg till gemenskap med Honom som är vårt ursprung. Alla behöver komma hem.

Nästa strof i sången är ”Han har makt att göra under än idag”. De år Jesus fanns på jorden följde under och tecken honom. Överallt där Jesus var blev människor förvandlade. Tror vi att detta är verkligt år 2015? Jesus säger om sig själv att han är densamme för evigt. Låt oss hålla blicken på rätt ställe. Inte på vår svaghet och vår brist på tro utan på honom som är densamme. Bara Jesus kan göra under inte vi.

Tanken har slagit mig. Hur stor är Jesus för dig och mig som sångare och låtskrivare? Ibland blir sångernas innehåll mera poesi, budskap som inte förvandlar, utan permanentar oss i ett tillstånd av ständiga behov. Människans behov hamnar i centrum istället för Jesus tillbedjan. Kanske behöver vi tillbaka till ”förundrans plats”. Där vi ser Jesus i ett nytt ljus och kärleken till honom som gav sitt liv i ditt ställe förnyas. Att förlora kärleken och passionen till Jesus är en av den sista tidens kännetecken.

I Uppenbarelseboken förmanas vi. Har kärleken svalnat och Jesus är marginaliserad i ditt liv? Tänk efter... Be om förlåtelse... Vänd om. - så att den första kärleken kommer tillbaka. Andrae Crouch skrev ”Take me back to the place where I first received you”





Leave a comment