full screen background image

Vi talar nästan inte om det...

Jag vet knappt var jag ska börja...😧
Denna julledighet har varit stunder av att leta, gräva, försöka förstå och upptäcka. Och jag blir så frustrerad när jag inte ser eller uppfattar allt som jag vill få tag på! Jag har inget behov av filmer och serier för att kunna roa mig. 
ALLT jag längtar efter är att få del av det Guds Ande vill leverera till sitt folk i denna tid. Jag vill kunna lyssna, ta in och omsätta det.
Våra ögon och öron är viktiga kanaler in i våra liv. Det är bl.a. de som hjälper till att bygga upp eller riva ner det Gudsrike vi har inom oss. Våra hjärtan och tankar behöver ett beskydd i denna tid, och det kan vi inte ta lätt på. 
 
Antikrist ande är i full verksamhet - och det kommer att tillta under 2018. Om vi inte är beredda och förstår tidens olika tecken, kommer vi att ha svårt att navigera framöver. 
 
Jag ber Gud om en desperat hunger mitt ibland oss som kristna, och en noggranhet att inte bli bedragen i denna tid. Att vi ska kunna läsa och förstå Guds Ord på ett klarare sätt, för Gud själv har lovat att uppenbarelsen kring Ordet ska öka i den yttersta tiden - om vi läser...
Finns vi då där för att få tag på det, eller är vi fortfarane i stadiet av att göra som vi alltid har gjort och levt? Kan vi tänka oss att göra de förändringar som behövs?
 
Detta skriver jag till er 
med tanke på dem som försöker leda er vilse.
Vad er beträffar, så förblir i er den smörjelse 
som ni har tagit emot av honom, 
och ni behöver inte någon som undervisar er, 
utan vad hans smörjelse lär er om allting 
är sanning och inte lögn.
Förbli i honom som den har lärt er.
1 Joh.2:26-27
 
Det finns något som vi alla kan få del av. Det är smörjelsen från Gud själv, den helige Andes vägledning, som är unik och tillgänglig för var och en av oss. Då kan vi inte slå oss till ro och tro att andra är våra guider i livet, för i detta avsnitt skrev Johannes just specifikt om Antikrist och antikrister...
Daniel skriver:
 
Dem som har kränkt förbundet 
skall han med smickrande ord locka till avfall,
men de av foket som känner sin Gud
skall stå fasta och hålla ut. 
De förståndiga bland folket ska ge många insikt...
Daniel 11:32-33
 
Det är som om vi kristna som tror på detta har tappat målföret. 
 
William Booth sa på sin tid på 1800-talet, om framtiden och dess faror:
 
"Religion utan den Helige Ande,
kristenhet utan Kristus, 
förlåtelse utan ånger,
frälsning utan pånyttfödelse
politik utan Gud
och himmel utan helvete."
 
Vi har ett och annat att stå upp för och försvara.
 
/Eleonora Lahti

Veckans bloggare:
Eleonora Lahti

 
 
Marie Lönngren Sonesson
 
Marie Lönngren Sonesson
Tidigare inlägg från

Vilken förmån vi har att kunna gå rakt in i härligheten närhelst vi vill

by Radio Tio | nov 14, 2017

Just nu har vi den absolut bästa tiden på året här i Arizona. Klarblå himmel, klar hög luft och ändå runt 20 - 25 grader mitt på dan. Nätterna börjar bli kalla och jag älskar att kunna släppa in frisk, kylig luft tidigt på morgonen. På sommaren får man ha alla dörrar och fönster stängda för att hålla värmen ute. Lite tvärtemot Sverige. Älskar alla helgdagar också. ”Thanksgiving” och sen kommer julen direkt efter.

Det blev inget kyrkbesök den här helgen. Vi, min man och jag, tillsammans med mina svägerskor har hjälpt svärmor bli av med en del innan flytten till ett servicehus.  Jag ville så gärna gå till kyrkan särskilt för lovsången den här söndagen. Istället fick jag en härlig stund i bilen. Min man körde flyttbilen och jag körde den andra bilen. Satte på radion och där var härlig lovsång på ”Family Life Radio”. Jag prisade och lovade Gud hela vägen till min svägerska som bor ca 1 timma från oss. Jag sjöng och bad i tungor. Härligt!

Vilken förmån vi har att kunna gå rakt in i härligheten närhelst vi vill. Lyfta från den här världens bekymmer och bara uppleva Guds kärlek och godhet. Ropa och skratta i Anden. Vilken frihet!

Lovsång och tillbedjan är ett mäktigt vapen. Jag tror helt och fullt på att strida i Anden när den Helige Ande så leder men jag tror att det verkliga vapnet som vi har är när vi kommer in i sann tillbedjan. Då har inte mörkret en chans!

Hade faktiskt lite skrivkramp den här gången. Ibland känns det som att man bara jobbar och jobbar och det finns ingen tid till att gå på djupet. I mitt sökande efter vad jag skulle skriva om hittade jag det här brevet som jag skrev till en känd författarinna som jag just hade läst en hjärtskärande intervju med. Hon lever inte längre men jag kan bara hoppas att brevet kom fram. Jag skrev ofta brev till folk som jag läste om eller såg på TV. Kände att Gud ville det. Kanske du som läser också behöver det här budskapet? Jag skrev det 2001 och hade precis flyttat till Kalifornien….

 
”Oceanside, 17:e November- 2001

Hej Kerstin

Det är november. Jag skriver från ett soligt Kalifornien. Den här månaden har visat sej vara den vackraste hittills, med klar luft och blå himmel. Precis lagom varmt på dagarna. Ljuvligt helt enkelt.

Jag flyttade hit i augusti till min amerikanske man. Bilden ovan tog jag i förrgår på mitt absoluta favoritställe, Laguna Beach. Påminner mycket om franska Rivieran med sin lite

konstnärliga atmosfär.

Hoppas att du inte tar illa upp att jag skriver till dej. Jag har själv varit i rampljuset och vet att det kan vara svårt att förhålla sej till brev från okända. Jag läste din artikel i Aftonbladet på Internet häromdagen där du beskriver åldrandets fasor. Det var vissa ordvändningar där som grep mej. Du skrev, -“finns det ingen som kan hjälpa mej” och –“finns det nån som kan dra mej upp..” Jag minns inte exakt ordagrant. Du skrev också något i stil med- “säj mej att det här går över”.

Jag har jobbat med gamla i många år så jag har sett det mesta på nära håll.

Jag vet att det här är oerhört känsligt och att det kan vara så att det jag vill förmedla är det absolut sista du vill höra just nu. Men det ord som kom till mej var från Psalm 40:3 - 4, “Han drog mej upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa och gjorde mina steg fasta.”

I Psalm 18:5 står det, “Dödens band omgav mej, fördärvets strömmar förskräckte mej. Dödsrikets band omslöt mej, dödens snaror föll över mej”…och i vers 17, “Han räckte ut sin hand från höjden och grep tag i mej, han drog mej upp ur de djupa vattnen..”

I Psalm 107:10 vidare, “De satt i mörker och dödsskugga, fångna i elände och järnbojor”…vers 20, “Han sände sitt ord och botade dem och räddade dem från undergång”.

Det här är underbara ord från Bibeln. Och sanna. Jag har själv upplevt Guds frälsande kraft. Han drog mej upp ur fördärvets grop och förvandlade mitt liv fullständigt. Han tog mej ut ur ångest och förvirring. Det är 16 år sen nu som jag tog emot Jesus, men det håller än och jag vet att det håller ända in i evigheten.

Jag är övertygad om att Gud kan förvandla ditt liv just nu på ett sånt sätt att de år du har kvar på denna jord kan bli de underbaraste du har upplevt hittills. Och ge dej en förvissning om att det ännu underbarare ligger framför, nämligen evigheten och det himmelska.

I Hebreerbrevet 2:14-15, står det om Jesus, att, “för att han genom sin död skulle bryta dens makt, som var herre over döden, nämligen djävulen. Så skulle han befria alla dem som på grund av sin dödsfruktan hela sitt liv igenom levde i slaveri.”

Jag vet inte av egen erfarenhet vad det vill säga att åldras, även om jag inte precis är purung, (jag ar 46 år), men jag vet vad det vill säga att ha ångest. Det var bl.a. den ångesten som drev mej till Jesus. Och jag kan ärligt säga att jag inte har upplevt ångest någon gång sedan jag blev frälst. Allt det mörka som fanns inom mej försvann och istället kom en underbar frid och glädje.

Det är väldigt lätt att bli frälst. I Romarbrevet 10:9 - 10 står det: “Ty om du med din mun bekänner att Jesus är Herren, och med ditt hjärta tror, att Gud har uppväckt honom från de döda, då blir du frälst. Ty med hjärtat tror man, vilket leder till rättfärdighet, och med munnen bekänner man, vilket leder till frälsning”. I vers 13 står det vidare att: “var och en som anropar Herrens namn, han skall bli frälst”.

Jesus säger på ett ställe att, ”den som kommer till mej, ska jag sannerligen inte kasta ut.”

Uppenbarelseboken 3:20, “Nu står jag vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mej.”

Johannes brev 4:18 “I kärleken finns inget rum for fruktan, ty fullkomlig kärlek driver ut fruktan”.

Gud har inte bara kärlek, Han är kärleken. Att ta emot Jesus innebär att ta emot evig, gudomlig, villkorslös kärlek.

Som sagt, jag hoppas att du inte tar illa upp att jag skriver till dej. Det är bara väl menat.

Som en hjälp vill jag ge dej den här frälsningsbönen:

”Käre Fader jag kommer till dej. Jag tackar dej för att du har sänt Jesus Kristus för att dö och uppstå för mej. Jesus jag tar emot dej nu som min personlige frälsare. Tack for att du renar mej i ditt blod, tack for att du förlåter alla mina synder och föder mej på nytt. Tack Jesus for att jag tillhör dej nu och tack att jag får följa dej i resten av mitt liv. Tack Gud att du nu är min fader och att jag är ditt barn. Amen”

Gud välsigne dej!

Med vänliga hälsningar

Lena Andersson Hubbard”

 

 





 

Leave a comment